Zapraszamy do skorzystania z bezpłatnej usługi doradczej oferowanej przez Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej dla regionu koszalińskiego.
(możliwość skorzystania z doradztwa od 01.07.2019 do czasu zakończenia projektu)
Przez doradztwo rozumie się proces, w którym doradca pomaga klientowi zrozumieć problem i wspólnie z klientem znaleźć jego rozwiązanie. Doradztwo ma charakter skonkretyzowanej porady odnoszącej się do konkretnej sprawy, opartej na danych i materiałach przekazanych przez klienta.
Z doradztwa podstawowego mogą skorzystać:
A. Osoby fizyczne spełniające poniższe kryteria:
- Osoby mające trudności na rynku pracy (bezrobotne, zagrożone wykluczeniem społecznym, nieaktywne zawodowo) lub zatrudnione, zainteresowane założeniem Podmiotu Ekonomii Społecznej, w tym Spółdzielni socjalnej, oraz
- Osoby w wieku aktywności zawodowej (15-64 lata)
- Osoby, które zamieszkują, uczą się lub pracują na terenie powiatów: koszalińskiego, M. Koszalin, kołobrzeskiego, białogardzkiego, sławieńskiego.
B. Podmioty Ekonomii Społecznej:
Podmioty zarejestrowane lub posiadające jednostkę organizacyjna na terenie jednego z następujących powiatów: koszalińskiego, M. Koszalin, kołobrzeskiego, białogardzkiego, sławieńskiego; posiadające status:
- organizacja pozarządowa (stowarzyszenie, fundacja),
- spółdzielnia socjalna,
- spółdzielnia pracy,
- spółdzielnia inwalidów i niewidomych,
- klub integracji społecznej,
- centrum integracji społecznej,
- warsztat terapii zajęciowej,
- zakład aktywności zawodowej,
- spółka non-profit.
Formy udzielania doradztwa:
doradztwo pośrednie – doradztwo świadczone drogą elektroniczną (e-mail) oraz telefoniczną,
doradztwo bezpośrednie – doradztwo świadczone osobiście przez doradcę klientowi/klientom w siedzibie OWES lub innym dogodnym dla klienta miejscu. Doradztwo bezpośrednie może być indywidualne lub grupowe – maksymalna liczba osób równa 6.
Zakres usług doradczych
Zakres usług doradczych świadczonych przez OWES dla regionu koszalińskiego obejmuje doradztwo umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do funkcjonowania PES w sektorze Ekonomii Społecznej. Zakres tematyczny doradztwa obejmuje następujące moduły:
1) Tworzenie Podmiotu Ekonomii Społeczne (PES), w tym spółdzielni socjalnej:
- formy prawne Podmiotów Ekonomii Społecznej,
- rejestracja PES,
- ABC przedsiębiorstwa społecznego.
2) Prowadzenie i rozwój podmiotu ekonomii społecznej (PES):
- planowanie strategiczne,
- strategia marketingowa,
- zarządzanie strategiczne i kryzysowe,
- budżetowanie i analiza finansowa – tworzenie budżetów krótko- i długookresowych, bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych,
- zarządzanie projektami i przedsięwzięciami społecznymi,
- techniki sprzedaży,
- marketing i promocja PES,
- budowanie marki Podmiotu Ekonomii Społecznej,
- innowacje i nowe technologie (m.in. wdrażanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa w oparciu o nowe technologie i rozwiązania innowacyjne, tworzenie przedsiębiorstw opartych na zaawansowanych technologiach, wykorzystywanie technologii informatycznych w przedsiębiorstwie),
- twórcze rozwiązywanie problemów.
- zarządzanie kryzysowe,
- zarządzanie zmianą,
- zarządzanie ryzykiem.
3) Zarządzanie finansami:
- planowanie finansowe,
- źródła i instrumenty finansowania PES,
- przygotowanie biznes planu PES,
- fundraising,
- środki prywatne i publiczne (z wyłączeniem EFS),krajowe i zagraniczne, pożyczki, darowizny, sponsoring, PFRON, FIO, EOG, Bank Światowy i inne,
4) Zarządzanie zasobami ludzkimi:
- budowanie zespołu,
- delegowanie zadań,
- system oceny personelu,
- motywowanie pracowników – narzędzia finansowe i pozafinansowe,
- zarządzanie konfliktem,
- zarządzanie procesami,
- zarządzanie czasem pracy,
- twórcze rozwiązywanie problemów,
- praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej – motywacja, roszczeniowość, budowanie zespołu, kryzysy.
5) Komunikacja społeczna:
- public relations i komunikacja w podmiotach ekonomii społecznej,
- budowanie marki produktu i organizacji,
- zarządzanie relacjami z klientem,
- współpraca z administracją publiczną,
- tworzenie i zarządzanie partnerstwem międzysektorowym,
- Nawiązywanie i rozwój partnerstw oraz sieci współpracy lokalnych podmiotów w celu rozwoju Ekonomii Społecznej i przedsiębiorczości społecznej w regionie
- Dostosowywanie oferty PES do potrzeb i problemów zdiagnozowanych w środowisku lokalnym
- Nawiązywanie relacji z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym
6). Zagadnienia administracyjno- prawne:
- prawne aspekty zarządzania organizacjami społecznymi i przedsięwzięciami społecznymi,
- opracowanie statutu lub zmian w statucie,
- rozpoczęcie działalności gospodarczej,
- prawo pracy w instytucjach społecznych,
- elastyczne formy zatrudnienia w podmiotach ES,
- prowadzenie księgowości i rachunkowości,
- kadry i płace,
- podatki,
- pomoc publiczna,
- klauzule społeczne,
- zamówienia publiczne,
- Działalność Pożytku Publicznego,
- Prowadzenie statutowej działalności nieodpłatnej i odpłatnej oraz działalności gospodarczej w podmiotach trzeciego sektora oraz w podmiotach sektora ekonomii społecznej – obszar prawny, finansowy i księgowy.
Doradcy pozostający w Państwa dyspozycji posiadają wieloletnie doświadczenie w tym zakresie .